Quan Josep Pons Lluch va
publicar els Protocols de les Festes de Sant Joan, jo estava a punt d’acomplir
14 anys. I el vaig comprar i el vaig llegir. I l’he rellegit i consultat moltes
altres vegades. És un llibre que ve a exposar com i quan es duen a terme els
diferents actes de la Festa; aquests protocols no descriuen el per què ni els
motius dels actes, senzillament desxifren el cerimonial a complir per la
qualcada i els seus protagonistes. Però aquí rau també la curiositat del
lector: el per què d’aquest ritual tant antic i tant pulcre en detalls? Una
curiositat que et porta a voler saber més sobre Sant Joan, i per tant a seguir
llegint l’obra posterior de Pons Lluch, que es fa imprescindible conèixer per
acabar de comprendre la dimensió del que signifiquen uns Protocols de tradició
tan antiga.

Li podríem dir ritual, conforme
a la prescripció, al costum, que és
allò fet en el marc d’una celebració comunitària...
Li podríem dir Cerimònia, actes prescrits, per llei o
per costum; celebració de qualque cosa solemne...
Li podríem dir Costumari: que vindria a ser la descripció, estudi, etc., dels costums
d'un poble, d’una comunitat, d'un país, etc.
Li podríem dir Reglament,
conjunt ordenat de regles, disposicions i preceptes, dictats per una
l'autoritat per a l'execució d'un servei o per a qualsevol altra activitat...
Pons Lluch va optar
per Protocols, que és el conjunt
d'instruments públics i altres documents que hi són incorporats amb el temps
per definir una actuació, una celebració; que a més vesteix com a més
diplomàtic i que sovint li dóna, potser, un caràcter més solemne i formal. Al
marge del nom, tot plegat, la intenció d’en Bep Padet era transcriure el ritual
antic que havia estat la Festa i que tantes i tantes vegades va llegir a les
cròniques i actes de l’antiga Universitat: “Lo que és estat acostumat a fer en lo
passat”.
Diuen que quan
s’escriuen les coses i els costums antics, és perquè tendeixen a perdre’s i qualcú
en vol deixar constància. Seria aquest el pensament de l’autor? Creia Josep
Pons Lluch que la Festa anava decaient? Considerava que la Festa de Sant Joan
mutava en un direcció que feia perillar els detalls de la tradició? Tal vegada
sí. O també, potser, perquè intuïa canvis significatius en una societat que en
aquells anys 70 deixava enrere un règim que havia quedat obsolet i obria una
nova societat emergent que, sota el paraigua de la democràcia, iniciava un camí
de canvis socials molts ràpids, com així es van fer palesos a finals dels anys
70 i durant tota la dècada dels 80.
En Bep Padet (com
també era conegut) sabia què suposaven i com podien afectar els canvis polítics
i socials de les èpoques a la Festa de Sant Joan. En té documentades moltes
mostres, però, de forma concreta, en l’estudi fet amb el llibre “Sis
anys sense Caixer Senyor”, publicat l’any 1989. Va ser el període
revolucionari de la Junta de Salvación y
Gobierno, presidida per Camilo Mojón, entre 1868 i 1874, de la qual en
parlarem més endavant.
Sembla idò que
l’autor, durant els anys d’inici de la transició espanyola, volgués treure a
llum tots els treballs i estudis que havia investigat sobre la Festa. Volia
deixar constància que la nostra antiga celebració, a pesar dels contratemps socials
i polítics que havia patit, sempre havia superat les adversitats per mantenir
una tradició que a qualsevol estrany li pot sembla impossible la seua
pervivència amb tant de detall i després de tants de segles.
Pons Lluch ens ve a
dir amb la seua obra santjoanera que, malgrat les vicissituds, apel·lem al
tarannà que van tenir antigament els Jurats de la Universitat General, els governs
municipals i, sobretot, el poble, que cal considerar també un dels principals
artífex d’haver mantingut aquesta Festa tan rica en curiositats i tan rica en
l’herència i pertinença. Sant Joan deu ser tot el que hi ha escrit, però també
totes i cadascuna de les vivències, no escrites, de milers i milers de
ciutadellencs que ens han precedit.
(continuarà...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada