El temps. Potser
sigui només el temps allò que ens dóna visions calidoscòpiques. Allò que un dia
va ser verd, ara és lila, o blau fosc; aquell roig viu es fa un vermelló
enfosquit i lleig amb el temps; o el groc serà, amb el temps, un marró de brutor.
Però no li direm edat. L’edat no és res, o almanco avui no farem cas a cap
diccionari i direm que l’edat és una circumstància del temps, un apèndix, un
renclí balder. L’edat és potser només una anècdota. O l’excusa. És el temps que
marca les transformacions, les evolucions, les persones. I, per tant, les
societats. I no són els humans -les societats- les que transformen? Depèn del
temps i del benestar, clar.
Però és subtil la
transformació d’aquesta celebració ponentina, arcaica i estranya, que encara
s’escola de per entre les encletxes dels segles. La tradició que s’allargassa
en el temps i que té una dimensió enigmàtica i sideral, per allò... “de perdre’s en la foscor del temps...” O
qui sap si la supervivència deu ser cosa de les nimfes mediterrànies que l’han
protegida. Potser vindria a ser com Zeus, la divinitat mitològica grega, Déu
del Cel, criat per dones (les mares-deesses) a una cova per, de major,
destronar el seu pare, Cronos, aquell golafre antropòfag que es va cruspir els
cinc fills. Zeus es va salvar per mor de les nimfes i per la intel·ligència de
sa mare, Rea.
A Zeus se li
atribueix l’evolució del sentiment ètic, l’ordre moral i la justícia. Tanmateix
va castigar Prometeu (encadenat a una columna perquè una àguila li devoràs el
fetge) ja que aquest li va prendre el foc i el va lliurar al Poble. Prometeu
era el creador dels humans, portador del foc i la saviesa i impulsor de la
iniciativa dels homes en contra de les divinitats. I ara no sé prou bé si el
nostre Santjoan descendeix de Zeus o és l’herència dels titans de Prometeu. Qui
seria Zeus i qui seria Prometeu en aquesta festa del solstici? Zeus i Posidó
(el déu de les aigües i els mars. Patró de Perella?) van ser els protagonistes
de ‘masculinitzar’ la religió, enfrontada a la forma femenina de la religió
mediterrània.
La festa està
masculinitzada, o potser diríem que encara està afectada pel classisme? (o bé
classicisme?). Però, qui servaria el foc i l’esperit de la Festa? Qui el serva
encara? ¿Són els déus totpoderosos o
les mares-nimfes de la mediterrània? Perquè és sabut que són elles les que crien,
vetlen, ansiegen i transmeten.
Encara no sé què hi
col·locaran al futur Museu de Sant Joan. El preu del gin i les avellanes en
l’evolució de les dècades? Els índexs de visitants d’ençà el nou port? Les
estadístiques d’ensaïmades i sucre-esponjats que es fornegen cada any? L’overbooking hoteler? O el que significa
la festa per a la desestacionalització? Potser hi hagi també fotografies
antigues amb rostres entristits i mirades empàtiques que explicaran la traïció.
Què hi posaran a la Sala de les
Tradicions? Què és una tradició? I una traïció?
Les creences i la
pertinença tenen el temps dilatat perquè el valor és en l’essència, encara que creure
i pertànyer a la Festa siguin vivències peremptòries. El temps autèntic, el de
la festa, ve marcat pel cicle vital de les estacions i els solsticis. El sol
hauria de marcar el temps, però ara ho fan un rellotge i els aparells
digitalitzats que no entenen res d’essències ni de costums; ni d’herències, ni
de tradicions. El primer so de fabiol el sentirà primer qualsevol que es trobi
a Berlín, Londres o Buenos Aires, que jo, que seré a un cap de cantó de ses
Voltes. Tot ha de ser puntual, estricte, sincronitzat, perquè l’esclat
espectacular i massificat cotitza. No val de res seure a la fresca per
assaborir les aromes i els sons de les tradicions, lentament, fins que les
ombres de la plaça ens diguin que els cavalls ja tornen de Sant Joan de Missa.
Ja no és la Festa que et ve a cercar, has de córrer tu per empaitar-la. És
perdre el temps assaborir el gaudi. Fins i tot el temps ha perdut el seu
significat. I estalviarem capadetes i
somriures joiosos d’infants i avis perquè el rellotge fa massa via pel Born, la
Contramurada i Santa Clara. Ai, aquest rellotge que ens roba el temps i ens
furta l’herència!
Exportarem les
reminiscències d’una festa única amb tecnologia punta, 4G, on live, in situ, suats i amb capell de palla. Prioritzarem
l’oferta turística d’inici de temporada perquè són dos dies i no val a badar! I
encabirem, com sigui i quants siguin, tot el mercat i la demanda pels carrerons
de la ciutat medieval, feta per una població de fa quatre segles (que no de
quatre dies!). El temps canvia, és el que hi ha! El calaix, l’ingrés en efectiu,
l’oportunitat inajornable, el temps robat, el temps prostituït, el producte
adulterat, el Santjoan ràpid. Patriotes de l’Euro i discurs cabdal.
Ara ja no crec que
siguin ni Zeus ni Prometeu que influeixen. Potser sigui cosa de Cronos, el pare
mitològic que es menjava els seus fills. Sí, deu ser açò: serem engolits per la
nostra pròpia Festa, per no fer cas a la intel·ligència protectora de Rea, ni a
les mares-nimfes de l’essència mediterrània.
Mentre, i esperant
que faci un bon temps, no faceu cas al rellotge, feis cas al temps de vida que
encara ens pot donar la Festa.
Per cert, què valdrà
enguany un poc de gin amb llimonada?
......
Bep Joan Casasnovas
El Iris – Sant Joan
2016.
..poc, molt poc !
ResponElimina