Pròleg del llibre
Les Festes de Sant Antoni, del segle XVIII al segle XXI
de Florenci Sastre Portella - Col·lecció Jamma. Editor Miquel À. Anglada.
Diuen els historiadors avesats
en descobrir i reinterpretar la història nostrada, que s’Any de sa Desgràcia de 1558 deixà un buit immens per indagar en
la part històrica que recula des del saqueig turc fins a la conquesta de l’illa
pel rei Alfons III l’any 1287. La Terra
cremada que caracteritzava les incursions de les flotes otomanes a
qualsevol indret de la mediterrània no va fer cap excepció a la capital insular
aquell fatídic juliol d’ara fa més de quatre segles. També els arxius de la
Universitat General de Menorca van clapir i amb el fum de les flames marxà el
coneixement que ha deixat òrfena bona part de la historiografia insular, si més
no, 261 anys de la vida illenca que resten sense massa més referències que la
d’alguns documents privats o passatges menorquins trobats a altres arxius de
fora de l’illa.
Tanmateix, no hi manquen
esforços en els historiadors menorquins per anar teixint els elements que facin
possible recompondre, en la mesura d’allò possible, la manera de fer i de ser
d’aquella nova societat i cultura que s’establí a Menorca a finals del segle
XIII. També, en concret, als referents i components hieràtics d’aquest impuls
social de la que era una comunitat nova que vindria regulada pels furs, privilegis i observances
que emanaven de l’Antic Règim en els territoris de la Corona d’Aragó. És sabut,
emperò, que la influència de la fe catòlica, canalitzada pel poder de
l’Església i en connivència amb els reis cristians de l’època, hi tenia un pes
cabdal en l’organització social, política i econòmica de l’illa. El Pariatge de Jaume II, quant a l’organització
judicial i parroquial de l’illa, és la prova més fefaent.
I en tot aquest camp de
recerca històrica menorquina pens que cal destacar les moltíssimes i
interessants aportacions fetes pel prevere i arxiver municipal, Florenci Sastre Portella, autor del
llibre Les Festes de Sant Antoni. Del
segle XVIII al XXI, el qual pretén aprofundir en tot allò que va
esdevenir en el passat relacionat amb la Festa de Sant Antoni, després d’haver
fet altres estudis previs de la Festa i al període que ara ens descriu. Una celebració
envers un sant amb elements que no només són propis de la nostra illa sinó que
el seu cerimonial també té a veure amb actes litúrgics i civils de molts altres
indrets de la mediterrània i a molts pobles de l’antiga Corona
catalano-aragonesa.
Sant Antoni a Menorca
La devoció al sant del porquet i la base de la celebració és importada de fora, de la mà d’ordres d’antonians, preferentment de Mallorca. És cert que els Tres Tocs de dia 17 de gener simbolitzen un fet únic, commemorant l’entrada del Rei Alfons el Liberal a Ciutadella, però altres actes són més comuns als que també se celebren a altres llocs, incloent manifestacions de caire popular. Fins i tot la processó dels Tres Tocs té similituds amb altres cerimonials molt arrelats durant segles a altres ciutats i poblacions, com el ritual dels Tres Tombs; una mena de processó amb un penoner i tres cavallers del gremi de Sant Antoni (patró dels traginers i bastaixos) que, ben abillats i amb muntura guarnida, visitaven les autoritats i eren beneïts a l’església del sant Patró, per després donar tres voltes a l’illa de cases de l’església respectiva (vos sona açò a la festa de Sant Joan de Ciutadella?). No deixa de ser curiós: tres cavallers, un penó, el mateix patró sant Antoni i un recorregut urbà honorífic? (a Barcelona existí fins a finals del segle XIX, per exemple).
A
Menorca hi conflueixen dos elements en la festivitat de sant Antoni: la
conquesta cristiana de les tropes del rei Alfons III com a element únic i propi
de la nostra illa, que tingué un caràcter político-militar, encara que amb
notables influències religioses perquè l’empresa bèl·lica venia en nom de la
cristiandat. I, per altra banda, la devoció i culte del sant que és una
celebració catòlica comuna a la mediterrània occidental (encara que sant Antoni
també ha estat advocat a orient) i que importa elements i cerimonials forans que
se celebraven a altres llocs molt abans de la conquesta menorquina. De fet, dia
17 de gener és el dia que morí sant Antoni, l’any 356 de l’era actual; mentre
que l’entrada del Rei Alfons el Liberal a Ciutadella fou dia 22 de gener (no el
17 -Aquest dia va desembarcar a l’Illa del Rei,
illot situat a l’interior del port de Maó) que és el que es representa
en la processó dels Tres tocs.
El
sant del porquet, del la creu de Tau,
d’hàbit i barba blanca, de bastó o gaiata amb campaneta... és una iconografia
comuna pertot arreu i compta amb una hagiografia a la que no se li coneixen
divergències notables. Tanmateix, aquest sant, diuen, va ser invocat pel rei
cristià per retre els sarraïns de l’illa. Per tant, haguera estat imprudent que
la nova jerarquia eclesiàstica i els cristians establerts a l’illa al llindar
del segle XIV, més prest o més tard, no haguessin optat per la veneració del
sant que els “ajudà” a convertir aquesta terra a la fe cristina.
. Moment de donar els Tres Tocs de l'any 1920 . Foto Gentilesa de Borja Saura |
Foren
mallorquins els primers patrons que s’establiren a Menorca en honor a Sant
Antoni. Eren els obrers que regien l’Hospital de Mallorca, que reberen en
herència uns terrenys on edificaren l’església dedicada a la Mare de Déu de la
Mercè, a Sant Bartomeu i a Sant Antoni (on és actualment la sala d’exposicions
de Sant Josep, al carrer de santa Clara de Ciutadella). És així com a la nostra
illa, d’ençà 1390, s’inicia l’advocació a Sant Antoni amb temple de culte i una
organització gremial. I com tot, amb l’evolució dispar que les circumstàncies
polítiques, administratives i militars provoquen. Tingué la seua obreria, que
unia traginers, picapedres i fusters i que s’intueix, per si mateixa, com
l’organització gremial més antiga de Menorca.
És
l’any 1575, 17 anys després de la desgràcia otomana, quan revifa de les cendres
l’obreria de Sant Antoni per recuperar l’activitat: el cerimonial, el culte a
sant Antoni i la processó inclosa per commemorar la conquesta del segle XIII.
Aquella
que es feia dir l’obreria més antiga de Menorca instava reiteradament als
Jurats, l’any 1637 i 1639, per rebre ajut econòmic amb la finalitat de redreçar
l’església que amenaçava ruïna. Una mostra més de l’esperit de no deixar perdre
els elements i les formes tradicionals que van impulsar aquesta nova cultura a
l’illa, malgrat el desastre bèl·lic otomà que haguera pogut canviar el curs de
les coses.
Els nous “antonians”, la
nova ubicació i els conflictes
Aquest
llibre de Josep Sastre Portella, La Festa de sant Antoni del segle XVIII al
segle XXI, ens porta a endinsar-nos en aquest període des 300 anys ple de
detalls i curiositats, com la competència i perjudici que significà que una
nova ordre d’antonians de Mallorca sol·licitàs a la Universitat General de
Menorca poder fundar un convent i hospital, fora muralles, en honor al sant.
Començaren aquí els plets i les divergències, les pugnes, les pretensions i els
recels amb els nous antonians; l’empenta de l’església menorquina per
dignificar el sant, la seua festivitat i la patronia insular. També a nivell
intern quan els
pagesos de la confraria van reclamar que el caixer menor pagès pogués portar la
bandera a la processó de sant Antoni, quan aquest privilegi només era reservat
als obrers majors. També la pagesia va instar a les autoritats per disposar els
seus membres també de caixer clavari (el tresorer, en diríem), com el tenien
també els menestrals, entre altres moltes curiositats. Un període de dècades
convulses.
Tot
plegat és el glatir d’una devoció i d’un prestigi que vivia al cor de bona part
d’aquella societat estamental d’arrels medievals. Una idiosincràsia adobada al
llarg dels segles que deixa entreveure, encara avui, molt dels trets d’una
mentalitat heretada, on l’autoritat política, judicial i eclesiàstica hi
exercia tot el seu poder llavors.
Sastre
Portella, doncs, ens apropa al batec passional de l’obreria, dels afers de la
Universitat envers aquesta festa i ens amplifica els detalls i les
conseqüències. Una anàlisi feta des de la perspectiva que han deixat les actes
i documents i que, per tant, malda d’exposar els fets des d’una base
historiogràfica oficial, tot i que recull també documentació on ens situa en el
vessant ciutadà o popular i en les inquietuds sentides al marge de
l’oficialitat marcada des de l’administració.
En
aquest nou treball, l’autor ens reinicia amb la festa des de finals del segle
XVII, perquè seria a l’esclat del XVIII quan es produeixen tots aquest canvis
apuntats. Canvis que afecten més a l’organització i ubicació que no en el
contingut commemoratiu.
Seria, doncs, el 1696 quan el religiós antonià mallorquí fra Ponç Pastor demanà als
Jurats permís per fundà un convent a defora de les muralles, concretament on
s’hi situava la capella de santa Rosalia. La Universitat l’autoritzà però
condicionat a:
“que degan vestir per religiosos y Canonges Reglars de dita santa Casa fills
y naturals de la present isla de Menorca y que fundat que sia dit convent y
casa del hospital de Sant Antoni dega ser casa de noviciat y los Religiosos que
es vestiran degan esser fills y naturals de la present isla y no altrement”.
Processó . Foto Col·lecció A. Camps |
A partir d’aquí els interessants
desvetlaments de l’autor per desglossar, mitjançant els manuscrits de l’arxiu,
tot allò que ha envoltat aquesta obreria i la seua tradició civil i religiosa.
Crec que és recomanable la lectura calmada i atenta dels passatges que ens
descriu Florenci Sastre Portella per saber captar l’orgull i la gelosia que
manifestava aquella gent d’ofici per mantenir les formes de ser i de fer de la
societat illenca, vetlada sempre pels Magnífics Jurats, que al marge de l’empremta
eclesiàstica, romania perenne el deure contra l’oblit del poder aristocràtic
que dominava el govern:
“per
quant la festivitat de que es tracta es tant antiquissima y immemorial que no
es pot dexar de fer per ser en memoria de la conquista de la isla...”
Per què ens encurioseixen tant
aquestes lluites per a la preservació del patrimoni cultural? Quin element
sociològic ens ha fet una societat que serva amb tanta ànsia els fets antics?
Benediccions i la rifa del porc
Un altre aspecte és la
benedicció d’animals (o ‘beneïdes’ com deim a Menorca) també associat a sant
Antoni, patró dels animals domèstics, més en concret del bestiar de càrrega,
que eren els animals dels traginers. Aquest, com ja s’ha dit, és un dels
elements comuns de celebració en molts altres indrets i que també va arribar a
Menorca. El fet és conegut a Mallorca i a Catalunya, on encara se’n fan. Són
conegudes encara avui prou les que es duen as Migjorn Gran. Tanmateix les
generacions actuals mai han sentit a parlar d’antigues benediccions de sant
Antoni a Ciutadella, per posar un exemple. Però van existir. Hi ha indicis
documentals que l’arxiver Florenci Sastre ha sabut espolsar en els toms antics assegurant
que “Aquest acte (el de les beneïdes) quasi no ha deixat rastre en la
documentació si no hagués estat per un plet que es produí davant el Reial Patrimoni
l'any 1787”. Així, l’autor espipolla aquelles diligències judicials, que
foren motivades perquè es volia edificar sobre la que és ara la placeta de
davant Sant Josep, quan un vesí al·legà que allà s’hi havien de fer les
beneïdes acostumades com feia 80 anys enrere:
”4º Diga si sabe ô ha huido decir que antes que
en Ciutadela huviesse canonigos regulares de San Antonio la misma funcion que
actualmente se hace en la iglesia de San Antonio extra muros de bendecir
cavallos mulos y otras bestias el dia de San Antonio se hacia en la plaçuela de
Sant Joseph de modo que dicha iglesia se llama de Sant Joseph y San Antonio y
si jusga el declarante que en caso de extinguirse la religion de San Antonio la
referida foncion se haria otra ves en dicha plasuela”.
Tot i que molts declarants no
havien sentir parlar mai sobre aquestes celebracions, alguns altres ho
confirmaven:
”Que solamente ha ohido dezir, si bien no se
acuerda á quien particularment, de que la funcion de bendizir las Bestias el
dia de San Antonio se hazia en la Plasuela mensionada, antes de fundarse la
casa de los Antoninos; e igualmente ha ohido dezir que por ese motivo estava
empedrada dicha Plasuela ya de antigo, y ella solamente, y no otra Plasuela ni
calle alguna”.
A més de reblar que aquests
actes se celebraven davant l’antiga església de Sant Antoni, la pregunta dels
estaments judicials deixa clar que les benediccions que es feien a la placeta
van ser després traslladades al convent i hospital de Sant Antoni. Per als
amants de les curiositats històriques aquests fets que ens detalla l’autor ens
ajuden una mica més a comprendre els racons del nostre poble: el per què hi ha
una placeta petitona davant la sala de Sant Josep!
Les corregudes d’animals
durant la festivitat de sant Antoni també ens deixa un interrogant de si eren
habituals, per mor d’algun judici. Tot i així, hi ha documentades
representacions que es feien al carrer sobre la Conquesta del rei Alfons i
d’alguna batalla de moros i cristians celebrada a la plaça des Born.
La rifa d’un porc seria un
altre acte que és comú a altres indrets, malgrat sembli un tradició
ciutadellenca. El llibre de Satre Portella ens descobreix que el sorteig del
porcell a Ciutadella existeix, com a mínim, des de 1780. I que rifes similars
s’han fet i es fan a altres llocs. També les prerrogatives de què gaudien els
porcs que cuidaven els antonians passejats pels carrers del nucli antic. Un fet
constatat també, fa segles, per ordres d’antonians de Barcelona i que l’autor
ens descobreix que també es feia a Ciutadella. Sabeu el que podien fer els
porcs uns dies a Ciutadella, sense que ningú els pogués fer res sota multa
assegurada del mostassaf?
Ajuntament de 1932, any en què el consistori de la II República no hi participar. Foto Agustí Saiz |
Curiositats
La història que porta aquest
llibre també ens farà conèixer las canonades que es disparaven per la Contramurada
al pas de la processó i com les salves de celebració van donar pas, temps
després, a les bandes de música, incorporades, sembla ser, amb la commemoració del sisè
aniversari de la conquesta (1887) i a instàncies de l’Ajuntament. També en quin
moment apareix la Marcha Real a la
processó; els períodes polítics més convulsos de principis dels segle XX, en
què la Corporació Municipal es distancia de la celebració; o quan una comissió
ciutadana vetlà per mantenir els cerimonial antic o també la polèmica periodística
entre diversos sectors socials en la forma de fer la festa...
Fins i tot, Sastre Portella
troba documents on es detalla la forma de procedir en la festivitat -davant la
premonició que la festa perdia l’esplendor antiga- deixant constància escrita
perquè no s’oblidàs com se celebraven tots els actes; la redacció d’un tipus de
reglament o protocol o les festes socials de caràcter musical que es van
introduir al voltant de la festivitat.
Acabat el règim franquista, a
molts ja ens serà més conegut aquest període, però també hi trobam les primeres
referències de les institucions democràtiques; la recuperació del concepte de menorquinitat
en què esdevingué la festa a través del nou Consell de Menorca; la primera dona
que donà els tres tocs... Molts d’aquests detalls els trobarem en la reproducció
de les cròniques periodístiques que en fa l’autor al llibre.
Per als amants de la història
més nostra, és aquest un recull de dades i documents on hi podem trobar noves
visions, descobrir elements que poden semblar poc importants però que ens porten
a comprendre més coses del nostre passat i a lligar-les amb el que som, encara
que en molts passatges no ho vulguem admetre.
No sé si estic molt convençut
del que deia Oscar Wilde que “l’únic deure que tenim amb la història és reescriure-la”. El que sí
tenc clar és que no l’hem d’esborrar, perquè llavors ens esborraríem a
nosaltres mateixos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada